Çarşamba, Kasım 03, 2010

Nar Ekşisi Nasıl Yapılır?


Geçen sene yaptığım nar ekşisi deneyimi ile bu sene daha çok miktarda nar ile nar ekşisi hazırladım. Yukarıdaki şişelerdeki nar ekşisini 26 kilo ekşi nardan yaptım.

Güzel havayı fırsat bilerek narları bahçede ayıkladım. Geçen sene öğrendiğim üzere narları ortalarından ikiye böldükten sonra arkalarına tahta kaşık ile vurarak taneleri döktüm. Nar ekşisi yapımının zorlu süreçlerinden birini, taneleri ayıklamayı, bu yöntemele kısa sürede yapabildim. Bir uyarı yapmakta fayda var; narların arkalarına vurularak yapılan tane ayıklamasında etrafa epey nar suyu sıçrıyor, ben bu işi bahçede yaptığım için etrafın kirlenmesinden pek etkilenmedim.


Ayıkladığım nar tanelerini bir kese içerisine koyarak ahşap mengenenin metal haznesine yerleştirdim. Geçen sene tanelerin sıkımını katı meyve presinde yapmıştım, isteyen sıkım işlemini katı meyve presinde de yapabilir. Katı meyve presinin posa haznesinde biriken taneleri bir süzgece dökerek bir miktar daha nar suyu elde etmek mümkün.

Narenciye preslerinde de nar sıkmak mümkün ancak bildiğiniz üzere bu yöntemle elde edilen nar suyunun tadı biraz farklı oluyor, muhtemelen bu tad nar ekşisine de geçecektir. Ve fakat narenciye sıkacağı kullanarak elde ettiğiniz nar suyu ile yapacağınız nar ekşisi her durumda piyasadaki nar ekşilerinden kat be kat güzel olacaktır. İmkanı olmayanlar için narenciye sıkacağı bir alternatif olabilir.







Sıktığım nar suyunu büyükçe bir tencereye koyup, kaynatmaya başladım.



Beş buçuk saat bir kepçe ile nar suyunu havalandırarak kaynaktıktan sonra nar suyu, nar ekşisi kıvamına ve tadına ulaştı. Tabanı daha güzel bir tencerede ve daha büyük bir ocakta bu süre biraz daha kısalacaktır.


26 kilo nardan yaklaşık 2,5 litre nar ekşisi elde ettim. Bugünlerde ekşi narın kilosu pazarda 1 ila 1,5 lira arasında değişiyor. 26 kilo narı ben 30 liraya aldım.

Sıkım sonrası kalan nar çekirdeklerinin atılmadığını ve kurutulup, un haline getirilerek kullanıldığını hatırlatmak isterim. Nar çekirdeğinin faydalarını bu linkten öğrenebilirsiniz.

Biraz zahmetli olsa da hala vakit varken kendi nar ekşinizi yapmanızı tavsiye ederim.

Sürecin Özeti : Sık ve kaynat. 
Afiyet Olsun.

16 yorum:

Ada Deniz dedi ki...

ne kadar güzel anlatmışsınız.

nalan dedi ki...

gerçek nar ekşisinin kilosu 30 tl. neredeyse aynı fiyata glikoz şurubu katılmış dandik nar ekşileri satılıyor.
ellerinize, emeğinize sağlık. o kadar çok severim ki, buzdolabını açıp kafama dikmek gelir içimden :)

Cevat dedi ki...

Nar ekşisi ekşi nardan yapılınca Nar ekşisi, tatlı nardan yapılırsa Nar Pekmezimi oluyor.?

BETUL dedi ki...

Nar cekirdegi unu nerelerde kullaniliyor. Burada ingiltere'de pakistan-hint yemeklerinde kullanilmak uzere satildigini gordum de..

faik murat unel dedi ki...

Cevat bey merhaba;
işlemi tatlı nar kullanarak yaparsak sanırım nar şurubu elde edeceğiz. Bu haftasonu tatlı nar alarak nar şurubu yapmayı deneyeceğim. Ekşi nar kullandığımızda nar ekşisi elde ediyoruz.
Betül Hanım merhaba;
Bugün öğütülmüş nar çekirdeklerinin faydası ve kullanımı hakkında bir yazı yazdım. Ben öğütülmüş çekirdekleri genellikle meyveli yoğuta karıştırarak yiyorum. Açıkcası odunsu bir tadı var, pek güzel değil ama faydalı sonuçta...
Ada ve Deniz, Nalan Hanım yorumlarınız için teşekkür ederim.

Prefabrik dedi ki...

Teşekkür ederim paylaşım için çok meşakkatli bir iş gibi görünüyor.

ufcetin dedi ki...

Merhaba, nar ekşisi yapımı hakkında yazılarınızı okudum. beni de heveslendirdiniz, evde 4-5 kilo ekşi nar vardı, nar ekşisi yaparak değerlendirmek istedim. Altı çok kısık şekilde 2 saat kadar kaynadıktan sonra koyulaşmaya başladı, biraz da sıkıldığım için 5-10 dakika ocağın başından ayrıldım. Gelince hemen kapattım ama elde ettiğim nar ekşisi fazla karamelleşmişti. Rengi çok koyu (siyaha yakın, hadi bu normal diyelim) kıvamı da çok koyu oldu. Hiç akışkan değil hatta kaşık bile zor giriyor. Belli ki süreyi ayarlayamadım, ocakta fazla tuttum.
Size sormak istedim; bir su bardağına yakın bu ürünü uygun kıvama getirmenin bir yolunu biliyor musunuz? Yapılacak bir şey yoksa da yoğurarak yaptığım (mercimek köftesi vb.) yiyeceklere katarım diye düşündüm, isli bir tadı yok çünkü :)

nalan dedi ki...

Bu yıl nar ayıklarken narları su dolu kap içinde ayıklamayı deneyin. Sanırım daha kolay olacaktır.
Bu arada blogunuza bauıldım. Yukardan aşağı okumaya başladım. İş nara gelince dayanamayıp yazdım.
Ekşi narı nasıl bulmalı diye düşünüyorum.

Adsız dedi ki...

Yeni taşındığımız evin küçük bir bahçesi var. Bahçede küçük bir nar ağacı. Ağaç biraz gölgede kaldığı için narlar henüz kızarmadı. Bu konuda hiç bilgim olmadığı için ekşi mi tatlı mı olduğunu henüz anlayamadım. :)
Çok fazla nar yiyemeyeceğimizi düşünerek meyve suyu yaparım diye düşünüyordum. Ama bir de nar ekşisinin tarifine balayım dedim. Eğer tatlıysa, dediğiniz gibi nar şurubu yaparız artık. :)

Adsız dedi ki...

Bende ilk defa denedim fakat çok yoğun oldu reçel den daha katı, acaba biraz akışkan olması için ne yapmak lazım. Şimdiden teşekkür ederim.

Unknown dedi ki...

Ben de nar eksisi yapmaya karar verdim ama husranla sonuclandi maalesef .cok kaynattim aslinda 3 saat kaynattim cok kurudu simdi siseden bile akmiyo ne yapabilirim tum emeklerim bosa mi gitti

Unknown dedi ki...

Ben de nar eksisi yapmaya karar verdim ama husranla sonuclandi maalesef .cok kaynattim aslinda 3 saat kaynattim cok kurudu simdi siseden bile akmiyo ne yapabilirim tum emeklerim bosa mi gitti

Unknown dedi ki...

Ben de nar eksisi yapmaya karar verdim ama husranla sonuclandi maalesef .cok kaynattim aslinda 3 saat kaynattim cok kurudu simdi siseden bile akmiyo ne yapabilirim tum emeklerim bosa mi gitti

Unknown dedi ki...

Benimde cok yogun oldu hatta hic akmiyo ne yapabilirim acil cevap yazar misiniz cok merak ediyorum

faik murat unel dedi ki...

Orhan Bey merhaba,
Çok koyulaşan nak ekşisinin çözümünü daha önce denemedim. Bir miktar daha nar suyu sıkıp, ılıyıncaya kadar kaynattın. Ilık nak suyuna daha önce kaynattığınız ve çok koyulaşan nar ekşisi ile karıştırıp, bir müddet yeniden kaynatmanızı öneririm.
Sonucu yazarsanız sevinirim.

Unknown dedi ki...

slm en kaç kg dan nar ekşisi yapılır bn 1.5 kg yptim tencereme ypisti ii gnler